Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /var/www/sportexecutive.dk/public_html/wp-includes/plugin.php on line 546

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /var/www/sportexecutive.dk/public_html/wp-includes/plugin.php on line 546
Nike og Adidas dominerer markedet - Sport Executive

Nike og Adidas dominerer markedet

Fodbold er det mest attraktive marked for sportstøj, og det sidder sportsgiganterne Nike og Adidas stadig tungt på.

Nike og Adidas dominerer markedet
Foto: All Over Press

Fodbold sælger. Det sælger også trøjer, shorts, strømper og støvler.
Derfor satser alverdens sportstøjfirmaer da også på at komme ind på det så attraktive marked. For iklæder man Cristiano Ronaldo, Lionel Messi, Neymar og alle de andre verdensstjerner i de store fodboldligaer en fodboldtrøje, ja, så kan man være stensikker på en ting; den trøje går som varmt brød – globalt. Derfor er det da også logisk, at verdens to giganter på det marked, Nike og Adidas, har sat sig tungt på leverancerne til stjernerne.
Det viser en analyse Sport Executive har foretaget af tøj- og støvleleverandører til klubberne i de fem store europæiske ligaer, Premier League, La Liga, Bundesligaen, Serie A og Ligue 1, i sæsonen 2014/15.
Ud af de 98 klubber i de fem ligaer har Nike således 27 i stalden – og Adidas 17. Og der er langt ned til konkurrenterne, idet Puma kan samle ni klubber sammen og det italienske firma Kappa otte.

LÆS OGSÅ: JEG VIL BARE HA’ ET ANSTÆNDIGT LIV

Endnu mere udtalt bliver dominansen, hvis man ser på de rigtig omsætningstunge klubber i Europa, altså dem, der virkelig sælger billetter, tv-rettigheder – og trøjer. I verdens Top 10 (hentet fra Deloittes Football Money League, red.), rangeret efter omsætning, sponsorerer Nike således fem, Adidas 4 og Puma en! Ser man på Top 20 giver Nike yderligere konkurrenterne baghjul med ti sponsorater, Adidas har seks og Puma to, alt imens Warrior og Under Armour hver kan glæde sig over at have en klub i stalden (Liverpool og Tottenham, red.).
Netop det amerikanske firma Warrior er en af de nye aggressive spillere på det europæiske fodboldmarked, men amerikanerne har hidtil kun hevet kontrakter hjem med tre klubber blandt de 98. Det samme som Umbro, mens Macron og Joma rykker lidt mere med trøjeleverancer til fire klubber.

LÆS OGSÅ: DE SULTER STADIG

Der blev solgt mere end 13 millioner fodboldtrøjer fra de fem ligaer i sæsonen 2013/14, ifølge analysefirmaet Repucom.
Nike omsatte i 2013 for 18.776 millioner euro med en bruttofortjeneste på 8.116 millioner euro, Adidas tog 14.492 millioner euro hjem med en bruttofortjeneste på 7.140 millioner euro, og Puma hev 2.985 millioner euro hjem med en bruttefortjeneste på 1.387 millioner euro.
Regnskaberne for 2014 er endnu ikke offentliggjort, men grundet VM i fodbold forventes såvel omsætning som fortjeneste at stige.

HVEM TJENER PÅ EN FODBOLDTRØJE

HVEM TJENER PÅ EN FODBOLDTRØJE

Andel af den fulde salgspris:

Arbejder: 0,6 %

Fabrik: 4,0 %

Tøjmærke: 12,0 %

Transport, materialer og andet: 2,4 %

Butik: 59,0 %

Kilde: Fairwear Foundation