Kvinder rykker sporten

WTA går globalt. Organisationen har sat kvindesport på landkortet verden over.

Kvinder rykker sporten
Foto: All Over Press

12.385.772 dollar tjente Serena Williams alene i pengepræmier i 2013.
67.863.071 danske kroner.
Det er også en slags penge.
Det er formentlig langt fra, hvad Billie Jean King og ni andre rebelske kvinder kunne forestille sig for 41 år siden, da de på et hotel i London planlagde Women’s Tennis Association i protest mod den manglende ligestilling – og fordeling af pengepræmierne – i international tennis.
Men det startede dengang i 1973 – og det er fortsat lige siden. I en sådan grad, at WTA Tour i dag rummer 2.500 spillere fra 92 nationer, der optræder i 54 events og 4 Grand Slams verden over for 5,4 millioner live tilskuere og langt flere millioner tv-seere. Tennis er blevet en global sport – og ketsjersporten er blevet kvindesportens ’frontrunner’, når man ser på kommerciel succes, omsætning, global interesse og atleternes indtjening.

LÆS OGSÅ: DET GLEMTE KØN I SPORTEN

”Det handler først og fremmest om, at de har lagt en strategi, hvor de forbinder entertainment, events og indhold på globalt plan. Det har vist sig at sælge. Man har simpelthen været i stand til at finde det rigtige krydsfelt med indhold med værdi – for sponsorer, fans og medier,” siger Kenneth Holm Cortsen, der forsker i sportsøkonomi og -branding på Aarhus Handelshøjskole.
Det er således ikke uden grund, at der optræder fire ud af fire på Top 4 – og syv ud af ti på Top 10 – på Forbes’ årlige liste over de bedst tjenende kvindelige atleter. Pengepræmierne i kvindetennis er nemlig mere end fordoblet i det nye årtusinde – og spillerne er blevet eksponeret i en sådan grad – og på globalt plan, at den absolutte top kan trække den ene givtige sponsoraftale hjem efter den anden.
”Man har nået et niveau, hvor man har spillere med en enorm rækkevidde. Bare se på, hvor mange nationer der er med i Top 10 i kvindetennis. De rækker ud til hele verden – og så er spillerne også meget involveret. De er til rådighed for fans – også på de digitale platforme,” forklarer Kenneth Holm Cortsen og fortsætter:
”Så gør det jo også en del, at kvindetennis er godt spredt ud over kalenderen med mange begivenheder – og en høj frekvens, via Grand Slam-turneringer, af højdepunkter.”

Det nye hotspot

Den udvikling har taget yderligere fart, efter at Stacey Allaster i 2009 blev udnævnt til ceo i WTA Tour, Inc. Canadieren og hendes stab udarbejdede en strategi, der gjorde tennis til kvindernes stærkeste idrætsgren, kommercielt set, på globalt plan, bl.a. via at etablere sporten på de nye fremadstormende markeder. Netop nu handler det om Asien – og først og fremmest Kina – men siden skal også eksempelvis Sydamerika indtages, bl.a. ved at bruge OL i Rio de Janeiro som løftestang. I dag har WTA således flere events i Asien end de tidligere hovedmarkeder, USA og Europa, og ekspansionen vil fortsætte. Allerede i 2008 åbnede man et kontor i Beijing – og nu etablerer man sig også i Singapore. Netop Singapore har da også sikret sig sæsonens højdepunkt, WTA Championship, for årene 2014-18 i en rekordhandel, der dels sætter nye standarder for WTA – og dels nye enorme værdier for spillerne, der skal kæmpe om pengepræmier i den asiatiske storby på 6,5 millioner dollar.

LÆS OGSÅ: DER ER STADIG LANG VEJ IGEN

”Det flytter yderligere kvindetennis til et marked, hvor vi kan vækste. Det er netop vores styrke, at vi kan flytte sporten til ethvert sted på kloden – og få det meste ud af hver region. Vi planlægger hvert et skridt og søger vores muligheder,” siger Stacey Allaster med fortsættelsen:
”Kina er Kina, men Kina er ikke hele Asien. Derfor var det en bevidst strategi at vælge Singapore. Det bliver en ’gateway’ til hele Asien.”
”Vi ønsker at være dér, hvor markederne ekspanderer. Dér, hvor vores sponsorer vil være. Derfor opbygger vi vores forretning i Asien i dag – i morgen i Sydamerika og så videre. Netop væksten her i Asien vil blive en del af min ’arv’. Der er enorme muligheder for vækst,” fastslår Stacey Allaster.

Middelklassens sport

Interessen for tennis er da også i voldsom vækst i Asien, og særligt i Kina. Især efter at Li Na vandt French Open tilbage i 2011. Netop nu rangerer tennis som nummer syv blandt foretrukne idrætsgrene i Kina, men hvad vigtigere er: Den hastigt voksende middelklasse i det store land mod øst ser tennis som deres sport – som en sport for eliten. Klart illustreret ved, at stort set alle betydningsfulde embedsmænd i landet spiller tennis. Og hver en ny bebyggelse til middelklassen har således i dag et tennisanlæg. WTA anslår således, at der indenfor det sidste ti-år er bygget 30.000 tennisanlæg i Kina – det kinesiske tennisforbund oplyser ikke nogle officielle statistikker.
WTA Tour, Inc. har samtidig indenfor de sidste tre år hevet den ene store tv- og sponsoraftale hjem efter den anden. Senest gik Xerox ind som global partner i februar.

LÆS OGSÅ: EN DAG I EN LILLE FYNSK PIGES LIV

”Xerox gik ind og investerede, fordi vi kan levere varen. Vi kan levere mangfoldighed og ekspanderende markeder. Lige som der ingen tvivl er om, at den kvindelige forbruger får stadig større magt på markedet – og lige dér står vi stærkt. Men man ser også en generel vækst i investeringerne i kvindesport,” erklærer Stacey Allaster – og slutter:
”Vi er en ambitiøs organisation, men vi er ikke selvtilfredse. Vi er både i sport- og underholdningsbranchen – og vi ønsker hele tiden at flytte os til det næste niveau.”
Den havde Billie Jean King næppe set komme, da hun fabulerede om ligestilling tilbage i 1973…