Fussball muss bezahlbar sein

Tyskland har længe været kendt for både god fodbold på banen og gode billetpriser på tribunerne. De seneste par år er priserne dog steget, og det har fået flere tyske fodboldfans til at protestere. Bulibold.dk beretter om tilstanden netop nu i tysk fodbold.

Fussball muss bezahlbar sein

”Ich sag nein zu der Preispolitik, weil die Fankultur leise zerbricht. Ich sag nein zu den Ticketpreisen sonst werden die’s da oben einfach nicht begreifen. Ich zahl kein Zwanni für’n Stehplatz, ich zahl kein Zwanni um zu stehen. Ich zahl kein Zwanni für’n Stehplatz, man wann könnt ihr es verstehen?“
Sådan synger den tyske rapper M.I.K.I i sangen ’Fussball muss bezahlbar sein’, hvor han rapper, at han siger nej til prispolitikken, som han mener ødelægger fankulturen. Han vil ikke betale ein Zwanni – 20 euro – for en ståpladsbillet. Netop billetpriserne på især udebaneafsnittene er de seneste år blevet omtalt i Tyskland. Weekend efter weekend pryder bannere imod de stigende billetpriser de tyske tribuner, hvor en ståplads-billet koster omkring de 20 euro.

LÆS OGSÅ: TYSK FODBOLD – SOMMEREVENTYRET ER FORBI

Disse billetpriser har de tyske fodboldfans ikke altid været vant til, og netop derfor ser vi i disse år flere og flere protester og aktioner mod de stødt stigende billetpriser. Til Ruhr-derbyet i 2009 mellem Schalke og Dortmund kostede en ståpladsbillet i udeafsnittet 13,50 euro, mens den året efter, i samme sektion, kostede 22 euro.

Stigninger i hele landet

Stigninger i billetpriserne ses ikke kun til de store Bundesligakampe. Alle klubber i 1. Bundesliga har de seneste år hævet billetpriserne for ståplads-billetterne. Disse nye stigninger går især ud over de større hold fans, som eksempelvis Bayern München. Fans af netop Bayern München må i gennemsnit betale 150 euro mere per sæson end andre klubbers fans.
At det går ud over München-klubben er grundet klubbens status som konstant tophold, og derfor skrues priserne op, når netop denne klub kommer forbi. Det har fans flere gange protesteret imod, da de ikke ser en udekamp mod eksempelvis Hoffenheim som en ’topkamp’.
Ligeledes blev der sidste måned set billetpriser til pokalkampen mellem Stuttgart og Dortmund til op mod 70 Euro. Her blev der fra Dortmunds side sendt flere billetter tilbage til Stuttgart, da de ikke formåede at få alle billetter solgt til en ellers attraktiv pokalkamp, grundet de høje priser.

Kampagnen ’Kein Zwanni’

Disse prisstigninger har fået flere fans til at protestere. Én af disse protester er kampagnen ’Kein Zwanni – Fussball muss bezahlbar sein’. Denne kampagne, der, som navnet antyder, handler om, at fodbold skal være muligt at betale for almindelige mennesker, blev lanceret på baggrund af Ruhr-derbyet i september 2010, hvor gennemsnitsprisen for en siddepladsbillet var på 50 euro. Her havde man nået et punkt, hvor flere fans ikke kunne være med længere, og derfor blev ’Kein Zwanni’ dannet af en gruppe Dortmund-fans. I dag tæller kampagnen flere fans fra diverse Bundesliga-hold, som alle kæmper samme kamp mod billetpriserne.
Hurtigt blev det for flere fans dog klart, at der kun var én mulighed for at protestere mod prispolitikken i tysk fodbold; nemlig boykot af kampe. Boykottet af Ruhr-derbyet fik stor medieomtale, både i Tyskland, men også i England, som i den grad har skudt priserne på billetter i vejret.

LÆS OGSÅ: FOOTBALL IS A SEXIST CULTURE

Den seneste af flere protester fra kampagnen var under den føromtalte pokalkamp Stuttgart – Dortmund. Her boykottede store dele af Dortmund-fansene de første 20 minutter, hvorefter der blev kastet flere hundrede tennisbolde ind på banen. Samtidig prydede banneret ’Wann sieht man`s auch in Stuttgart ein? Fussball muss bezahlbar sein!’ udeafsnittet.
Efter den kamp udtalte en af folkene bag ’Kein Zwanni’, at man er nødt til at kunne protestere i 20 minutter, så man stadig kan se fodbold på stadion om ti år. Samtidig mente de, at denne protest var særdeles vellykket, da billederne af Hummels og co., der agerede bolddrenge på banen, ramte diverse nyhedssites.

Samme pris – hjemme og ude

Oven på Bayern Münchens Champions League opgør mod Arsenal tilbage i oktober udsendte grupperne Schickeria München og Club nr. 12 da også en pressemeddelelse, hvori de tog afstand fra de høje billetpriser, de havde mødt i London. Her havde billetterne til udeafsnittet kostet helt op til 100 euro, hvilket, de i den grad mente, overtrådte en grænse, hvor priserne ikke længere er rimelige.
I pressemeddelelsen foreslog de to grupper, at et holds fans bør betale det samme i det land, de rejser til, som de gør på deres egen hjemmebane. Det, mener grupperne, bør vedtages, da fans fra lande med mindre købekraft stadig bør kunne følge deres hold i Europa. Det betyder altså, at såfremt Bayern München-fans betaler 20 euro for en gæstebillet i Zagreb, bør fans fra Zagreb betale samme beløb i München. Samtidig bør gæstebilletter ikke være dyrere end de billigste billetter til hjemmeholdets afsnit.

Også aktioner i Schweiz og Østrig

De tyske fodboldfans frygter, at hvis billetpriserne fortsætter med at stige, vil man inden for få år se engelske tilstande. Her har priserne på både ude- og hjemmeafsnittene steget voldsomt de seneste år.
På trods af stigningen i priserne på tyske stadions er der nemlig stadig lang vej til engelske tilstande.

LÆS OGSÅ: THE ROOF IS ON FIRE

I andre tysktalende lande er der også i de seneste par år opstået forskellige aktioner mod billetpriserne, der eksempelvis i Schweiz og Østrig også er steget.
Austria Wiens fans gjorde sig bemærket, da de i udekampen mod Admira Wacker havde adskillige bannere op mod billetpriserne, mens de slutteligt kastede deres sko ind på banen – til en kamp, hvor billetterne kostede 21 euro.
I Schweiz har de forskellige fangrupper også længe kæmpet for at få billetpriserne til at være maksimum 20 franc for studerende og 25 franc for en normal billet til udebaneafsnittet. Det har fansene efter en håndfuld år endelig ’tvunget’ fodboldforbundet til at vedtage.

ARTIKLEN ER SKREVET AF BULIBOLD.DK – SE MERE PÅ BULIBOLD.DK.