Fodbold skaber da goodwill

Kan fodbold ændre dit syn på stater og firmaer? Gazprom – og Rusland – siger ja.

Fodbold skaber da goodwill
Foto: All Over Press

17. september 2014 spillede Chelsea og Schalke 04 1-1 i Champions Leagues Gruppe G. Det var begge parter formentlig ganske godt tilfreds med? Resultatet giver håb om videre avancement. En af de to klubbers stor-sponsorer – Gazprom – var i hvert fald ganske tilfreds!
Verdens største gasproducent sprøjter nemlig millioner af euro ind i de to storklubber i henholdsvis England og Tyskland – hvert år. Det gør Gazprom ikke blot, fordi begge klubber har smukke blå hjemmebanetrøjer. Det russiske firma er i fuld gang med en verdensomspændende kampagne, der skal brande firmaet – og ikke mindst et moderne Rusland – overfor verdens-offentligheden. For aktiemajoriteten i Gazprom kontrolleres af den russiske stat – og dermed af en af verdens mægtigste mænd, Vladimir Putin.
Den russiske præsident og hans folk har lagt en strategi, hvor elitesporten bruges som en yderst aktiv spydspids, jævnfør eksempelvis blot Vinter-OL 2014, for at promovere et moderne Rusland og ikke mindst for yderligere russisk indflydelse på den internationale scene, hvad enten det er den politiske, økonomiske eller kulturelle.

Zenit i stalden

I den strategi spiller Gazprom en yderst aktiv rolle. Allerede i 1999 gik energifirmaet ind som sponsor i FC Zenit St. Petersburg, der derefter fik et astronomisk budget efter russiske forhold. I 2005 overtog man så hele klubben, hvilket i 2008 gav russerne en UEFA Cup-titel (nuværende Europa League, red.), som det ultimative lysende brohoved for et moderne Rusland – med topmoderne attraktiv fodbold på programmet.
Siden fulgte, som nævnt, Schalke 04 og Chelsea, og ikke mindst et hovedsponsorat i UEFA Champions League og UEFA Europa League. I førstnævnte Champions League, Europas fornemste klubturnering, er man dermed netop nu i en situation, hvor en af hovedsponsorerne har tre hold med i turneringen, hvoraf to altså mødes i det indledende gruppespil, mens Zenit måske venter i knockout-runderne…
Gazproms – og Putins – indtog i fodboldens big business stopper dog ikke her. Energiselskabet sponsorerer også det russiske fodboldforbund, RFU, den serbiske klub Crvena Zvezda Beograd (tidligere Røde Stjerne Beograd, red.), og ifølge uofficielle forlydender har man foden indenfor i græske PAOK Thessaloniki, bulgarske CSKA Sofia og hollandske Vitesse Arnheim. Ja, Gazprom har sågar forsøgt sig – på energiske frierfødder – i selveste Bayern München og AC Milan – foreløbig dog uden held…
Men så har man til gengæld lige et VM, der skal arrangeres i 2018. Og mon ikke der til den tid står et lysende skilt med Gazprom et eller andet sted…