Fitness er bare benhårdt

Farfar har aldrig sat sine ben i et fitness-center. Alligevel kan han ikke komme ud af motionshelvedet. Det er nok derfor, det hedder Fitness World.

Fitness er bare benhårdt
Foto: Fitness World

Farmor var i telefonen. Det er hun tit. Men når hun slår over i sønderjysk accent, bliver farfar altid en anelse nervøs. Lige denne gang lød det meget sønderjysk i farfars øre. ’Du har glemt at betale mit fitness-abonnement. De har sendt mig en rykker. Jeg sender den til dig’.
Sådan er de dernede i Sønderjylland. Dér betaler man sine regninger til tiden, svarer enhver sit, arbejder hårdt og dedikeret, og man lyver ikke, heller ikke bare lidt. Med mindre man selvfølgelig arbejder lidt sort. Det gør ikke noget.
Så farfar smed straks alt, han havde i hænderne og åbnede den tilsendte mail fra Fitness World. Dér stod: ”Du har tidligere modtaget en betalingspåmindelse ang. dit udestående til Fitness World. Vi vil oplyse, at hvis betalingen ikke er os i hænde indenfor 4 dage, vil sagen blive sendt til inddrivelse hos ekstern samarbejdspartner. Dit medlemskab er nu blokeret, og medlemskabet kan derfor ikke benyttes, før end vi har modtaget din betaling.”

Når Jønke banker på

Farfar og farmor havde ikke modtaget nogen betalingspåmindelse. Alligevel blev farfar lidt nervøs. ’Ekstern samarbejdspartner’! Det lød lidt a la Hells Angels og Bandidos, i forening vel at mærke, ville stille uden for min dør og kræve de 288 kroner udbetalt i kontante øretæver. Og selv om Jønke jo efterhånden må være folkepensionist, så kunne farfar ikke udelukke, at der var kommet yngre udgaver til i inddrivelsesforretningen Danmark? Man læser jo så meget i Ekstra Bladet.
Så farfar loggede straks på netbank, stadig med farmors sønderjyske accent i øret, og kiggede febrilsk efter betalinger til Fitness World. 288 kroner betalt til Fitness World 3. april 2017 stod der. Farfar åndede lettet op, og mens han udførte et par milonga-trin, ringede han til farmor og forklarede glad og fro hele miseren. Også selv om farfar egentlig syntes, det var lidt dyrt, nu farmor ikke havde sat et ben i et fitness-center i flere måneder.

Det kan vi ikke gøre noget ved

Så var den sag vel klaret?
Eller hvad?
Farfar skulle nok have bidt lidt mere mærke i det dér, ’ekstern samarbejdspartner’ – og den stil og tone, der lige som lå i sådan en formulering.
Farmor kunne nemlig ikke få fat i Fitness World.
Der er godt nok en kontaktformular på hjemmesiden, ’skriv til regning- og medlemsservice’, og det må jo så være dér, man henvender sig, når man får en vred mail om manglende betaling. Det gjorde både farmor og farfar mange gange. Intet svar. Til sidst fik vi så en besked om, vi skulle henvende os i det lokale center, som åbenbart var Ballerup, selv om vi bor i Nordvest og aldrig har boet i Ballerup. Farmor og farfar tog ud til Ballerup. Her blev vi mødt af en ung pige, der meddelte, at farmor ikke havde betalt, og det kunne hun ikke gøre noget ved. Heller ikke selv om vi pænt fremviste kvitteringen fra banken. Men hendes chef skulle nok ringe – enten i morgen eller i overmorgen. Det gjorde chefen bare ikke!

Rolig nu, Nicolaj har styr på det

Nu blev farfar en anelse muggen.
Her følger man pænt alle anvisninger, som det høflige menneske man er, og drager ud til Ballerup, som om man ikke havde noget bedre at foretage sig. Farfar mener, 288 kroner. Hallo, Fitness World! Men nej. Sådan spiller musikken ikke i Fitness World – med eller uden ekstern samarbejdspartner.
Måske skulle Fitness World sætte deres presseafdeling til at udarbejde klare anvisninger på hjemmesiden – a la ’vi mener, du ikke har betalt, og så betaler du bare en gang til uden vrøvl – ellers sender vi, du ved nok hvem’? Blot et godt råd! Farfar mener, nu presseafdelingen alligevel ikke svarer på henvendelser fra journalister som farfar!
Men han og farmor skrev en vred mail til alle de mailadresser i Fitness World, man kunne finde. Der kom svar. Ikke hurtigt og effektivt, som træning i et center i Fitness World. Men der kom svar. Det lød: ”Du må enten komme op med det du har eller du må sende det her via mail. Mvh Nicolaj, assisterende centerleder.”
Øh, Fitness World og Nicolaj uden efternavn og kommatering – vi har været deroppe med dokumentation, og vi har sendt det per mail fem, seks, syv, ti gange…
Det hjalp ikke.
Vi sendte det igen.
Også til deres pressekontakt, igen, igen, igen. Som heller ikke svarer.
Men nok om manglende svar.
Farmor og farfar fik sandelig endnu et svar. Men heller ikke denne gang på den dér effektive fitness-måde, man ellers burde forvente. Men det kom da. Det lød: ”Vi behandler din sag inden for 4-6 arbejdsdage og vender tilbage. Har du opdateringer til sagen skal du bare besvare denne email. Har du brug for akut hjælp, bedes du rette henvendelse til dit lokale center.”

Ren dedikation

Jamen, kære Fitness World. Vi har brug for akut hjælp – for ifølge jeres egen trusselsmail og farfars kalender kommer Jønke snart, eller også sender i en anden ’ekstern samarbejdspartner’. Ja, Jønke skulle faktisk allerede have været her. Men han er jo nok ikke længere så let til bens?
Og kære Fitness World. Vi har henvendt os til farmors lokale center, til medlemsservice, til presseservice og til hjemmesiden. Og ja, vi har også sendt og svaret på mail.
Det er lige som den anden vej rundt, Fitness World. Det er jer, der ikke svarer. Det er jer, der ikke tager imod dokumentation for betaling. Det er jer, der har så elendige medarbejdere, at deres manglende kommatering er det mindste problem, I har.
Farfar var efterhånden blevet meget træt, også selv om han ikke havde været til fitness i de dér centre, hvor medarbejderne, ifølge Fitness World, ”er dedikeret til at optimere, justere, renovere og løbende tilpasse vores træningsfaciliteter, så de altid passer til lige præcis det publikum som kommer i de forskellige centre.”
Farfar vil mene, Fitness Worlds medarbejdere er knap så dedikerede udi medlemsservice og god forretningsskik… Men hvad ved farfar? Det kan være, fordi de dér dedikerede medarbejdere hele tiden dedikeret bøvler rundt med alle de redskaber, så de ikke kan holde styr på et simpelt regnskab. I hvert fald ikke rigtig på den dedikerede måde…

De høvler penge ind

Farfar var efterhånden også blevet dedikeret. På den dér Fitness World-måde. Selv om farmor kalder det manisk. Så han gik ind på Trustpilot. Dér lå 3.101 anmeldelser af Fitness World. Farfar følte sig træt, på den dedikerede fitness-måde, men han læste de tre første. De lød således:
”De høvler pengene ud af jer – uden at I ved det. Usselt sted. Anbefales bestemt ikke!  Først ændres mit medlemskab uden mit samtykke så at jeg betaler 25 procent mere om måneden, end jeg plejer. Efter LANG tid ændres det tilbage, og jeg var tilfreds. Indtil her sidst på måneden, hvor min regning lyder på hele 75 procent mere end normalt! ”
”Forfærdelig service. Ikke til at komme i kontakt med.”
”Føler som gammelt medlem fra Fresh Fitness tiden og med de nye medlemsregler, at Fitness World tager fusen (må ikke skrive r…..) på en. Jeg melder mig derfor ud med omgående virkning og siger Fy Fy til jeres sløve og dårlige håndtering af mine mails.”
De udsagn lader farfar lige stå lidt. På den dedikerede fitness-måde.

Jens er bare dedikeret

Men et cadeau skal Fitness World da have. Ham, Jens, Fitness World har ansat til at svare på Trustpilot, han er fandme dedikeret. Han svarer som lyn og torden. Sådan rigtig dedikeret. Til gengæld aner Jens ikke, hvad fanden han skriver om. Farfar tror, at Jens er fejlplaceret. Han skulle over i regnskabsafdelingen eller medlemsservice-afdelingen eller presse-afdelingen. De trænger til en mand, der kan tage fra.
Og, nej, farfar overvejer ikke at gå til fitness.
Det kan danses væk.
På den dedikerede måde, som anbefales af Fitness World…