Europæiske fodboldklubber køber sig ind på Esport-markedet

Flere europæiske fodboldklubber har på det seneste valgt at oprette eller opkøbe Esport-hold. Det digitale spillemarked vokser i øjeblikket med 950 millioner kroner om året. En økonomisk vækst, omsætning og indtjening, der kan være interessant for fodbold- og andre idrætsklubber.

Europæiske fodboldklubber køber sig ind på Esport-markedet
Foto: FIFA

I sommers, 7. juni, annoncerede Valencia CF, at klubben trådte ind i computerspillenes verden. Valencia CF blev dermed den første spanske fodboldklub, der oprettede klubbens eget Esport-hold. Men klubber, som VfL Wolfsburg, Besiktas, Schalke 04 og OB er nu også hoppet med på moden.
Det sker efter mange år med manglende anerkendelse af Esporten, men nu er de europæiske fodboldklubber altså klar til at invitere den alternative idrætsgren ind i varmen. Klubber, som Valencia CF, har hevet pengepungen op af lommen og investeret i hold til adskillige forskellige computerspil.
Ifølge ledelsen i Valencia CF vil det nye projekt give økonomisk vækst.:
”Det er et meget interessant projekt og en udfordring for Valencia CF at bevæge sig ind på et område med et voksende marked,” skriver marketingsdirektøren, Peter Draper, på klubbens egen hjemmeside.

En udvidelse af klubbens brand

Ifølge lektor på CBS og forsker i sports og strategisk management, Sven Jugenhagen, er denne form for udvidelse af et brand ikke et nyt fænomen:
”De (fodboldklubberne, red.) tjener utrolig mange penge på at sælge merchandise. Når idrætsforeningerne bevæger sig ind på Esport-området, så kan man sælge brandet til andre. Til folk, der ikke er interesseret i fodbold. Det er vigtigt for fodboldklubber at være et stærkt varemærke internationalt. Hvis du ikke er synlig på markedet, så eksisterer du ikke,” siger han til Sport Executive.
Han forklarer, at før klubberne kan overleve på det globale marked, så må de omstille sig. Den traditionelle forestilling om en idrætsforening må kasseres til fordel for en ny indtjeningsmodel. Modellen skal øge klubbernes eksponering, både for de store kommercielle virksomheder bag fodboldklubberne og fodboldklubberne selv.
Fodboldklubbernes nylige interesse i netop computerspil på konkurrenceplan hænger sammen med Esportens økonomiske vækst. Lige nu vurderer eksperter, at Esport markedet omsætter for over to milliarder kroner, og det vokser med 950 millioner kroner per år, ifølge NewsZoo’s Global Esport Marked Report 2016.  Det omfattende marked indenfor computerspil har desuden oplevet en massiv tilstrømning af tilskuere. Rapporten anslår, at sporten har et seertal på 256 millioner, hvoraf 25 procent er europæere. Det er netop denne vækst, som Peter Draper og Sven Jugenhagen henviser til, når de taler om et voksende marked.

Danske klubber kan gøre det samme

I netop Esport-markedet ligger der en potentiel økonomisk og brandingmæssig gevinst.
Det mener Zahid ’Sui’ Butt, der er arrangør af den internationale turnering Copenhagen Games (Esport, red.) og desuden en af drivkræfterne bag det første danske tophold inden for Esport, SOA. Han har samtidig været træner for Brøndby IF’s U10- og U15-ungdomshold i fodbold.
Zahid fastslår, at der er en stor og voksende fanskare blandt Esport-klubberne, også i Danmark.
”Esport-spillerne i Danmark har en større fanskare end fodboldspillerne,” siger han og henviser til de sociale medier.
En af Danmarks største Esport-talenter, Søren ’Bjergsen’ Bjerg, har over 300.000 fans, som følger hans bedrifter på Facebook. Leicesters målmand og den danske landsholdsmålmand, Kasper Schmeichel, har 17.000 følgere på Facebook. Den markante forskel skal dog ’justeres’, idet Esport netop foregår på nettet i cyberspace, mens fodbold spilles på en græsplæne. Det er derfor mere sandsynligt, at Esport-fans er aktive på world wide web end fodboldfans, påpeger Zahid Butt.
Han mener, at de mange fodboldklubber, som nu har investeret i Esporten, er et bevis på, at sporten vokser voldsomt økonomisk – og derfor er attraktivt for investorer. Det er således kun et spørgsmål om tid, før de fleste danske fodboldklubber også vil kaste sig over Esporten.
For situationen i Danmark er den samme, som hos de udenlandske fodboldklubber:
”De danske fodboldklubber er i samme situation som alle andre. De skal drive en forretning og udgifterne i et Esport-hold er en brøkdel af, hvad de er i fodbold,” fastslår Zahid Butt.

OB viser vejen

Odense Boldklub har, som den første klub i Superligaen, indgået en aftale med en Esport-atlet. Den nye ’OB-spiller, Lasse Bækkelund, skal repræsentere klubben ved Esport-arrangementer i konsolspillet ’FIFA’.
OB har signet FIFA-spilleren, fordi Esporten er kraftig voksende og har en stor tilskuerinteresse. Esport er derfor en del af OB og Odense Kommunes visioner om at fremme fynsk sport og være et forbillede for andre klubber. Det oplyser klubbens på dets hjemmeside.
Lasse Bækkelund er i øvrigt en fremragende repræsentant for OB. Efter at have skrevet kontrakt med klubben, har han vundet ’FIFA Tour 2016’, bl.a. over verdensmesteren Mohamed Al-Bacha. Lasse Bækkelund ligger netop nu på en fjerdeplads på Sports-Gaming.dk’s rangliste. Ranglisten rangerer både små og store FIFA-turneringer i Danmark og udlandet.
De to store danske klubber, FCK og Brøndby IF, følger også Esport-markedet.
Men FCK’s pressechef, Jes Mortensen, oplyser på mail, ”at klubben i øjeblikket ikke har nogen planer om at gå ind på spillemarkedet.”
Brøndby IF’s sportsdirektør, Troels Bech, forklarer også, at klubben fra Vestegnen netop nu ikke har interesse i at investere i andre idrætsgrene, herunder Esport.
”Vi vil ikke forfølge den ide netop nu. Det er en overvejelse, som vi har talt højt om ved bordene, men når vi er i en periode, hvor vi skal nedbringe udgifterne, så er det ikke på Esport, vi skal starte med at ekspandere økonomisk,” siger Troels Bech.
Han tilføjer dog, at Brøndby er bevidst om, hvilket potentiale der ligger i at oprette et Esport-hold. Det vil være en god måde at brande sig på for en fodboldklub i en digitaliseret tidsalder.

  • TALENTER

Artiklen er skrevet af Mads Klitgaard Christensen.

Sport Executive præsenterer gerne nye journalistiske talenter. Interesseret? Kontakt redaktøren.

  • FAKTA

Betegnelsen Esport står for ‘Electronic Sport’ og dækker over konkurrencer i computerspil.

En etableret Esport-klub består af forskellige hold af professionelle spillere og trænere, som beskæftiger med flere computerspil.

Den største præmie i Esport var på cirka 100 millioner danske kroner i turneringen ’The International 2015’.

’eSport Danmark’ organiserer den etablerede del af dansk Esport. ’eSport Danmark’ er medstifter og medlem af det internationale eSportsforbund (IeSF) og har ansøgt Sport Accord og IOC om medlemskab.

Ifølge analyseinstituttet Nielsen spiller hver tredje europæer mellem 16 og 49 år computerspil regelmæssigt.