1,3 milliarder dollar har asiatiske rigmænd investeret i ejerskab af sportsklubber i USA. Enhver af de store ligaer i Guds Eget Land har således i dag mindst en ejer, der stammer fra Asien.
Det startede med det japanske firma Nintendo, der tilbage i 1992 opkøbte baseballholdet Seattle Mariners. Men siden er det gået stærkt. Eksempelvis ejer den kinesiske software-mogul Charles Wang i dag ishockeyholdet New York Islanders, den pakistansk fødte Shahid Khan NFL-holdet Jacksonville Jaguars. Ja, selv den stigende fokus på den europæiske variant af fodbold har skaffet asiatisk interesse for MLS. Den indonesiske medie-entrepeur Erick Thohir ejer allerede – sammen med Jason Levien – D. C. United. Lige som det kommende MLS-hold i Los Angeles, fra 2017, vil have investorer fra Asien, som Vincent Tan og Ruben Ghanalingam, begge Malaysia, og Henry Nguyen, Vietnam.
LÆS OGSÅ: SPORTEN VÆKSTER FORTSAT
Som deres mellemøstlige kolleger nøjes de asiatiske rigmænd ikke med opkøb af klubber. De er også voldsomt aktive på sponsormarkedet – med aftaler med de store amerikanske stjerner, klubber, ligaer, turneringer og sågar arenaer (se faktaboks, red.).
STØRRE ASIATISKE SPONSORAFTALER I AMERIKANSK SPORT
STØRRE ASIATISKE SPONSORAFTALER I AMERIKANSK SPORT
2014: Kia kaster 5 mio. dollar efter Lebron James. Tata Consultancy Services lægger 3,8 mio. dollar i New York Marathon. Kumho Tire investerer 2,6 mio. dollar i NBA.
2013: Samsung kaster 33,3 mio. dollar i NBA. Yanmar sender 3,0 mio. dollar til Oracle Team USA, sejlsport. Lenovo investerer 1,5 mio. dollar i Kobe Bryant.
2012: Li Ning sender 10,0 mio. dollar til Dwyane Wade. Kia bruger 7,0 mio. dollar på Madison Square Garden. Sony giver 4,0 mio. dollar til Barclays Center.